Betalningsföreläggande

Om man lånar ut pengar där personen lovar att betala tillbaka och det har lovats utbetalningsdatum som har flyttats fram hela tiden men inga pengar kommer in. Hur kan man gå tillväga för att få tillbaka sina pengar?

Jag har gett han möjlighet att betala av 2000:- i månaden i 15 månader så även den möjligheten har han fått.

Vart kan jag vända mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Du kan ta hjälp av Kronofogdemyndigheten för att få tillbaka dina pengar. Det krävs att förfallodagen för skulden har passerats men av vad du skriver så har detta skett.

Personen som är skyldig dig pengar kan då välja mellan att betala skulden eller att bestrida den(att rikta invändningar mot betalningsskyldigheten). Om han/hon bestrider den, så får du välja om du vill att domstolen utreder betalningsskyldigheten och på så vis fastställer skulden.

Du hittar ansökningsblanketten här: https://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html

Lycka till och tveka inte att återkomma om du har ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning

Cornelia GöranssonRådgivare