Betalningsföreläggande

I samband med pris och kontouppgift står bindande anmälan till en workshop. En person anmäler sig via mejl till workshopen, betalar inte och kommer inte på worshopen. När hon får påminnelse om betalning, skriver hon att hon avanmält sig och vill inte betala. Vi menar att anmälan är bindande och går ej att avanmäla samt att hon därför ska betala. När det står bindande anmälan, vad gäller? Kan vi gå vidare för att få in pengarna?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 1 § lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område [avtalslagen] sluts bindande avtal genom anbud och accept.

Om du vill ha betalt från personen kan du ansöka om betalningsföreläggande och få hjälp av Kronofogden att fastställa skulden.

Efter din ansökan kan personen välja att betala skulden till dig eller bestrida skulden. Väljer personen att bestrida, kommer Kronofogden att informera dig om detta och du får då bestämma om du vill avskriva ärendet eller att ansökan i fortsättningen ska handläggas av tingsrätten.

Länk till blankett om ansökan finner du här

Vänligen,

Farhad NiroumandRådgivare