Betalningsansvar för aktiebolags lån såsom borgensman och anställd

om man är anställd på ett aktiebolag (en restaurang) och är borgensman till ett lån men inte äger eller har en högre position aktiebolaget och kronofogden då kräver lånet tillbaka eftersom det inte blev återbetalt, måste man som anställd betala det då?

faller det på borgens man att betala tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har gått in som borgensman för bolagets lån så kan du krävas på det obetalda beloppet i din egenskap av borgensman, men inte i din egenskap som anställd i aktiebolaget. Kronofogden har nämligen ingen möjlighet att kräva anställda på en skuld som aktiebolaget har.

Som borgensman för lånet kan du alltså bli tvungen att betala tillbaka det lån som aktiebolaget tagit.

Du har inte angett vilken typ av borgen du valt att gå i. Är det en enkel borgen kan långivaren kräva dig på återbetalningen först efter att betalningsföreläggande, stämning och konkurs utförts.

Är det istället en proprieborgen, vilken är vanligast vid banklån, kan långivaren kräva dig på pengar så fort aktiebolaget (gäldenären) inte kan betala tillbaka.

Är du istället solidariskt ansvarig tillsammans med andra borgensmän kan långivaren kräva vem som helst på betalning, vilken då har regressrätt gentemot de andra borgensmännen, vilket är en rätt att återkräva deras del av beloppet.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare