Betalningsanmärkning skuldsanering

Hej. För ungefär 6 år sedan gav jag min bror fullmakt att sälja min bostadsrätt då han var i akut behov av pengar och jag bodde utomlands. Han sålde den för ett väldigt lågt pris och använde vinsten till att betala av sina skulder. När jag nu återvänt hem till Sverige ser jag att han inte har betalat skatten på det sålda huset. Alla mina brev har gått till honom vilket är därför jag aldrig så brev från kronofogden. Nu finns det en betalningsanmärkning till 08/2018 kvar som jag ser hos kreditupplysningsföretagen samt en skuld hos kronofogden på 120.000. Min fråga som ingen verkar svara på är: om ingenting görs försvinner anmärkningen den 8/2018? Om jag begär och blir beviljad skuldsanering får jag då YTTERLIGARE 5 år betalningsanmärkning? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En betalningsanmärkning gäller i tre år för privatpersoner. När du får skuldsanering utlöser det en ytterligare betalningsanmärkning som försvinner fem år efter att skuldsaneringen beviljades. Om din betalningsplan varar längre än fem år försvinner betalningsanmärkningen samma dag som sista betalningen görs.

Om du vill veta mer om betalningsanmärkningar och skuldsanering rekommenderar jag dig att ta en titt på följande sidor:

https://www.kronofogden.se/Skuldsanering2.html

https://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning.html

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare