Betalningsanmärkning på grund av påstådd felaktig betalning. Rättelse av inkassobolagets och Kronofogdens beslut respektive utslag.

Hej! Det är så att jag fick ett mail från Kronofogden i september 2017 om en skuld hos Intrum Justitia på 1000 kr ca. Jag ringde givetvis upp Intrum och betalade in skulden direkt. Fick då veta exakt summa och bank girot. Jag betalade in exakt summa till Intrum den 7 september. Nu, IDAG 26 oktober fick jag veta av min bankman att jag fått en prick!!! Jag ska ta över lägenheten efter separation, så hon hade gjort en krediupplysning där det stod att jag fått en anmärkning den 20 oktober. Jag blev helt ställd och sa att skulden betalades in när jag fick brev från fogden. Vi luskade och letade lite bland mina mail - där jag skickat bekräftelse till fogden den 7 september att jag betalat in, plus att vi kollade utbetalningar från mitt konto - och mycket riktigt summan har skickats iväg till Intrum den 7 september. Jag har inte fått någon återbetalning, utan pengarna är hos Intrum. HUR är det möjligt att jag fått betalningsanmärkning? Och inga brev?! Betalade alltså den 7 september och fick en prick den 20 oktober. Min bankmans teori var att Intrum gett mig felaktiga uppgifter gällande bang girot och att det således hamnat hos företaget fast på fel ställe? Det är stängt nu, så kan inte ringa kundtjänst förrän imorgon, men jag är så upprörd över detta, hela mitt liv hänger på den här missen!!! Kan intrum ta tillbaka pricken när dom själva förstått att det blivit nåt galet?! Jag har ju Swedbank bakom mig, iom att dom ser att det skett en utbetalning på exakt datum, plus mail till fog

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Utslag från Kronofogden ligger till grund för betalningsanmärkning ("prick")

Om felaktig utbetalning skett och Kronofogden inte får in ett bestridande från dig av inkassobolagets ansökan om betalningsföreläggande, så meddelar Kronofogden ett utslag. Dessa ligger oftast till grund för betalningsanmärkningar som den du fått. Kontrollera om du fått ett utslag.

Fel OCR?

Jag har testat skriva in fel OCR-nummer till bankgirot tillhörande det nu aktuella inkassobolaget och sedan försökt betala en viss summa. Det är inte möjligt, en avisering dyker upp med texten att OCR-nummer är felaktigt. Om du betalat på annat sätt än genom internetbank eller direkt på deras hemsida (vilket är möjligt), så ska du följa dessa instruktioner från Datainspektionen, se här.

Skyldighet för inkasso-/kreditupplysningsbolaget att rätta misstaget

Du ska först och främst kontakta inkassobolaget och begära rättelse. De ska då skyndsamt utreda frågan om felaktig betalning. Detta anger de även på sin hemsida, se här. Av frågan framgår att du har ganska bra bevis för att betalning skett i enlighet med brevet från Kronofogden. Om en uppgift om dig är felaktig eller missvisande ska kreditupplysningsföretaget rätta den felaktiga uppgiften, särskilt när det gäller betalningsanmärkningar eftersom sådana direkt påverkar dina möjligheter att få bolån.

Skadestånd

För skadestånd krävs att du visat att du lidit en ekonomisk skada som direkt påverkats av den felaktiga betalningsanmärkningen och att någon agerat oaktsamt i ditt ärende. Oaktsamhetskravet kan täckas genom att du bevisar genom att begära kopia på de brev som utskickats från Kronofogdemyndigheten, och jämföra det med det bankkontonumret och OCR som du registrerat i banken vid betalningen 7 september. Om dessa stämmer, så har du inte betalat fel utan ansvaret för den felaktiga hanteringen av ditt ärende (oaktsamhetsansvar för den skadevållande handlingen) ligger antingen inkassobolaget eller Kronofogden. Du kan hävda skadeståndsanspråk mot såväl företag som statliga myndigheter.

Vad ska jag göra om jag, enligt vad som sagts ovan, har rätt till skadestånd?

Du ska ha rätt till rättshjälp enligt din hemförsäkring. Rättshjälp innebär att ditt försäkringsbolag ersätter rättsliga kostnader för en jurist som biträder dig i en stämning/rättegångsprocess mot inkassobolaget eller Kronofogden. Alla rättsfrågor täcks däremot inte av rättshjälpen. Kontakta ditt försäkringsbolag för att se om du har rätt till en sådan i just detta ärende. Du är välkommen att kontakta oss på 08-533 300 04 (vardagar 10-16) eller boka tid med en våra jurister här så ska vi se om vi kan hjälpa dig mer! Skriv en kommentar här nedan om du har fler frågor så ska jag försöka svara på dig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare