Betalning till fel bankkonto

Hej,

Jag hade betalat pengar till felaktigt kontonummer. Får jag veta vems konto är det? Den kontoägare ger inte pengar tillbaka. Jag hade polisanmält men får inte heller nåt information. Vilka rättigheter har jag för att veta mer?

Mvh

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du ska helst ha kontakt banken så fort det hände. Det är egentligen inget ärende för polisen. Banken kan hjälpa dig med att antingen ge dig information om vems konto det är, eller genom att ta kontakt med kontoinnehavaren åt dig. Du kan begära att få tillbaka pengarna genom att skicka ett brev till mottagaren där du förklarar vad som har hänt och att du kräver pengarna tillbaka. Om personen inte betalar tillbaka pengarna, får du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten.

Du har rätt att återfå pengarna om mottagaren borde ha insett eller insåg att pengarna inte var ämnade för honom eller henne. Bedömningen varierar beroende på bland annat tidpunkt för överföring och belopp.

Om du behöver hjälp med att skriva en korrekt juridisk skrift eller undrar över något annat i ärendet kan du vända dig till oss på info@lawline.se så hjälper vi dig.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare