Betalning när gäldenär avtjänar fängelsestraff

Hej!

Jag har en undran... En person är skyldig mig ca 6000kr. Från början var det en ännu större summa (det dubbla) men han har sedan en tid tillbaka betalat 200kr i månaden till mig. Nu har han fått en dom och ska in i fängelse i 5år. Jag misstänker att han inte kommer kunna betala något under

hans fängelsevistelse. Han har en sambo sedan 5år tillbaka ungefär. Kan man kräva att hon betalar medan han sitter inne? Jag känner att jag inte vill ha något mer med denna personen att göra, men vill samtidigt ha tillbaka det han är skyldig mig. Vad ska jag göra? Jag har försökt komma överens med hans sambo om en avbetalningsplan, så att hon betalar till mig, så får de två göra upp sinsemellan när han blir frisläppt, men det vill hon inte gå med på. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, hoppas ni kan ge några bra svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skulden du nämner gäller endast mellan dig som borgenär och den som står i skuld till dig (gäldenären). Detta innebär att du inte har någon möjlighet att kräva att gäldenärens sambo betalar gäldenärens skuld till dig. Att personen ska avtjäna ett fängelsestraff bör dock inte innebära att du inte kan få betalt. Om du inte vill kontakta gäldenären skulle jag råda dig att kontakta kronofogdemyndigheten som eventuellt kan hjälpa dig att driva in skulden. Hur detta går till kan du läsa mer om här.

Hoppas att allt löser sig!

Vänligen,

Tom SundinRådgivare