FrågaSKADESTÅNDSRÄTT30/04/2015

Betalning av skadestånd som gifta

Min systers man har begått ett brott där han måste betala skadestånd till offret.

Blir min syster tvungen att betala hälften av detta skadestånd trots att hon är helt oskyldig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Hon är inte ansvarig att betala skadeståndet då det är han som ådömts det men ifall han inte betalar kan det finnas en risk att kronofogden utmäter hennes egendom (alternativt gemensam egendom) för att ta betalt för skulden.

Ifall den som ska betala skadeståndet inte betalar kan man nämligen vända sig till Kronofogdemyndigheten för att få hjälp att få skadeståndet. Kronofogden undersöker då om den betalningsskyldige har några tillgångar. Ifall kronofogden kommer för att företa en utmätning för skulderna föreligger det en risk att egendom som egentligen tillhör makan kan komma att utmätas för makens skuld. Det är nämligen så att om två makar bor tillsammans så antas all lös egendom i det gemensamma hemmet tillhöra den av makarna som har skulden ifråga (se här).

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare