Betalning av otvistig fordran

Har löst min lillasysters skulder genom att ta ett lån. Vi skrev ett avtal om återbetalning som skulle börjat förra året. Hon har ej haft jobb så det dragit ut på tiden. Nu har hon lånat pengar av andra människor efter detta och meddelat mig att hon kommer att betala av detta som hon är skyldig dem först. Vi skrev papper på 50000kr men summan slutade på 70 000 då det visade sig att hon hade flertalet obetalda hyror. Kan jag på något vis anmäla detta för att det någonstans ska finnas med ett krav på återbetalning till mig eller hur gör jag. Det är mycket pengar och jag står idag själv med ett lån som jag måste betala. Jag anser att hon ska betala. Avtalet vi skrev har orsak, namn, summa, personnummer och underskrift men inget vittne. Men däremot har jag sparat all sms konversation vi haft sedan dess där hon lovar att betala tillbaka. Vad gör jag?

Med vänlig hälsning,/ Veronica

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Avtalet mellan dig och din syster utgör ett enkelt skuldebrev, 26 § skuldebrevslagen (SkbrL). Avtalet innebär att du har en fordran gentemot din syster som uppgår till det avtalade beloppet. Av förutsättningarna i frågan verkar det som att ni inte har avtalat om när gäldenären (din syster) ska betala tillbaka beloppet som du har lånat ut till henne. När parterna inte har avtalat om när skulden senast ska vara återbetald, gäller att gäldenären ska betala på borgenärens uppmaning, 5 § SkbrL. Detta innebär att din syster ska betala när du kräver det. Om du har krävt henne på betalning men hon har underlåtit att infria sin betalningsskyldighet, innebär det (1) att fordran är förfallen till betalning och (2) att gäldenären gjort sig skyldig till avtalsbrott.

I det här fallet verkar det som att fordran mot din syster är otvistig, d.v.s. att ni är båda överens om att hon har en skuld till dig och att ni är ense om hur mycket hon ska betala tillbaka. Det enklaste sättet att driva in otvistiga fordringar är att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten, 2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning (BFL). Vad en ansökan om betalningsföreläggande ska innehålla framgår av 9-19 §§ BFL.

Här har du en länk till skuldebrevslagen (SkbrL): https://lagen.nu/1936:81
Här har du en länk till lagen om betalningsföreläggande och handräckning: https://lagen.nu/1990:746

Lycka till!

Haris CatovicRådgivare