Betalning av konkursförvaltare

Hej jag är gået personlig konkurs och undrar vem där betalar för förvaltaren. Problemet är att företaget har skrivit tillgångar mindre end de har fået ind. Med vänlig hälsning claes

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I första hand ska konkurskostnaderna, som inkluderar konkursförvaltarens arvode, betalas av konkursboets tillgångar. Då du är i personlig konkurs utgörs boet av dina tillgångar. Konkursförvaltaren får därmed betalt innan dina borgenärer får sin utdelning. Räcker inte medlen här betalas kostnaderna av staten.

Har du några ytterligare frågor gällande konkursen är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare