FrågaSKATTERÄTTMoms01/03/2017

betalar ideella föreningar moms och skatt för intäkter?

Hej

Har skapat en ideell förening. Där vi i framtiden kommer att ordna kurser med utländska föreläsare.

50% av kurs avgiften kommer att betalas till kurshållaren som bor utomlands. Resten av evt intekt som finns kvar stannar i föreningen att användas i ideell arbete.

Min fråga är:

Betalar man moms och skatt för all intäkt, och hur ser skattereglerna ut?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Reglerna om vem som är skyldig att betala moms finns i mervärdesskattelagen (1994:200). Fyra villkor måste vara uppfyllda för att någon ska anses vara skyldig att betala moms.

Man är skyldig att betala moms:
1. om det finns en omsättning av varor eller tjänster,
2. om verksamheten är skattepliktig,
3. om personen är beskattningsbar, och
4. om verksamheten bedrivs inom landet.

Alla dessa fyra punkter måste vara uppfyllda för att man ska anses vara skyldig att betala moms. Detta står i mervärdesskattelagen 1 kap 1 § 1 st. 1 p. Moms är en skatt som (enligt huvudregeln) ska betalas på all försäljning av varor och tjänster.

Ideella föreningar som bedriver ekonomisk verksamhet kan vara skattskyldiga till moms och ha avdragsrätt för ingående moms. Om den ideella föreningen inte är skyldig att betala inkomstskatt så räknas inte föreningens verksamhet som ekonomisk.

Allmännyttiga ideella föreningar som inte är skyldiga att betala inkomstskatt för näringsverksamhet är heller inte skyldiga att betala moms. Dessa föreningar ska inte ta ut moms vid försäljning av varor och tjänster och får inte heller dra av moms på inköp för er verksamhet.

Den som är skyldig att betala inkomstskatt för näringsverksamhet och självständigt bedriver en ekonomisk verksamhet ska deklarera och betala moms på all momspliktig försäljning av varor och tjänster. Denna person får då också dra av moms på inköp för den momspliktiga delen av verksamheten.

När en ekonomisk verksamhet exempelvis beställer varor ifrån sin leverantör så får denna ekonomiska verksamhet betala moms för varorna från leverantören. Denna moms kallas för ingående moms. Det är denna moms som den ekonomiska verksamheten har avdragsrätt för.

När den ekonomiska verksamheten säljer varor eller tjänster till konsumenter så står konsumenten för momsen. Konsumenten har dock inte avdragsrätt för ingående moms. Tanken är att den ekonomiska verksamheten ska betala in momsen från försäljningen till skattemyndigheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare