FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev15/10/2017

Betala skuld även om skuldebrev inte tecknats?

Jag och min sambo ska gå isär,jag tar över lånen på huset,men hon la in kontantinsatsen och lagfart när vi köpte huset. Men vi skrev inget,det finns inget skuldebrev om det heter så att jag är skyldig henne detta! Nu undrar jag om jag måste betala henne denna summa för det finns inget skrivet och jag kan ju säga att det är inget vi kom överens om när vi köpte huset att jag skulle betala tillbaka vid seperation?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår det rätt så äger ni huset lika mycket, men din sambo har betalat mer vid köpet. Eftersom ni inte har skrivit ett skuldebrev er emellan som reglerar din skuld till din sambo kan denne inte kräva betalt av dig, eftersom det inte finns något bevis på skulden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare