Betala skatt när man flyttar värdepapper?

Hej,

Har haft privat pensionssparande i Swedbank sedan 20 års åldern och nu ville jag flytta över dessa pengar till ett isk konto istället. Fick då betala skatt på detta. Kan detta verkligen stämma att jag får skatta en gång till på redan skattade pengar? Summorna det rör sig om är 30509 kr som jag fick betala 9151 kr i skatt på.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det stämmer tyvärr att du ska betala skatt när du flyttar ditt sparande från ett konto som inte är ett ISK till ett ISK. När man flyttar värdepapper till ett ISK så räknas det som en försäljning av värdepappren (se inkomstskattelagen 44 kap. 8 a §). Du får då betala kapitalvinstskatt på 30 % (se inkomstskattelagen 65 kap. 7 §). Du skattar alltså på vinsten du gjort sedan du startade ditt sparande.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare