FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/06/2015

Betala skadestånd till brottsoffer

Hej

Jag vet inte var jag ska börja här så ni kan förstå. Två år sen blev min ena dotter (har en måttlig utv störning) diskriminerad och kränkt och min andra dotter som då var 13 år blev hotad att slå av en taxichaufför. Hela händelsen var hemskt då det hände. Jag ville bara därifrån eftersom han var väldigt ilsken eftersom jag också var arg och mkt upprörd över situationen. Dagen efter anmälde jag honom till polisen och DOM samt till taxibolaget. Allt lades ner, men efter några dagar får jag veta att han anmälde mig för att ha örfilat honom som gjorde att han blev röd med märke på kinden...allt detta blev det till en utredning där chauffören även kommer med en falsk vittne som aldrig har funnits där på plats, finns bevis.

Tyvärr har jag fått en mkt dåligt advokat som jag inte är nöjd. Eftersom hon gjorde inte allt som krävdes, och jag blev fälld. Finns många åtalspunkter , bevis bla på förhör som dessa två män säger och ändå....jag är så ledsen att detta har gått så långt trots allt detta. Nu dessutom vill de att jag ska betala 5000 kr för skadestånd Vilket Skämt!!! Jag vill inte ens prata med min advokat, försökte överklaga till högsta domstolen och de står fast vad svea hovrätt säger ...förstår mig inte på dessa rättsväsendet ....ska vi värna nu om brottslingar elller? Min fråga också e om jag kommer att vara märkt som brottsling i det här fallet eller gäller att bara betala...fast jag inte vill.

snälla ge mig råd!! Mamma söker rättvisa!!!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline!

Angående skadeståndet så rekommenderar jag dig till att betala det. När en domstol har beslutat att ett brottsoffer skall få skadestånd så kopplas alltid kronofogden in direkt för att hjälpa brottsoffret att kunna få ut sitt skadestånd. Kronofogden kommer då undersöka din ekonomiska situation och har du tillgångar kommer kronofogden se till att brottsoffret får sina pengar. Det kan därför försätta dig i en svår sits och du riskerar betalningsanmärkningar hos kronofogden om du inte betalar.

Att betala eller inte betala skadeståndet kommer inte kunna skydda dig från att bli nedskriven i det svenska belastningsregistret. Där hamnar alla som dömt till någon typ av påföljd på grund av ett brott enligt Lagen om belastningsregister 1§ och 3§.

Jag beklagar djupt din sits men hoppas att detta kan ge dig viss hjälp!

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare