FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/11/2014

Betala för rehab

Hejsan

Jag hade en hund hos mig på prov under en månad. Han sprang in i en sten och skadade sig. Han har varit halt sedan dess. Till en början skulle jag betala rehab på han. en kvinna och köpte Men det kom han ifrån ägaren, (hon var medveten om att han var skadad och troligtvis skulle behöva rehab). Men hon köpte han endå.

Så min fråga är, är jag betalningsskyldig för hans rehab även fast en annan person köpt han och visste om att han var skadad ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det viktigaste är att se över hur avtalet kring hunden och överlåtelsen till kvinnan är reglerat. Står det exempelvis uttryckligen att kvinnan köper hunden, i befintligt skick och i vetskap om skadan, kommer de få svårigheter att kräva pengar från dig.

Finns inget sådant avtal eller har du gått med på att faktiskt betala för rehaben är läget annorlunda. Avtal ingås formlöst men det blir istället då en ord mot ord situation där bägge parter kommer hamna i bevissvårigheter.

Om du känner dig osäker och vill veta vad som gäller rekommenderar jag dig att vända dig till en jurist som mer utförligt kan besvara din fråga.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare