FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/06/2014

Betala annonsavgift efter hävning av köp

Köpte nyligen en vara av en privatperson efter att ha sett denna på en avgiftsbelagd annonssida. Säljaren försäkrade i vår sms konversation att allt var korrekt och artikeln förskottsbetalades av mig. När jag vid ett senare tillfälle hämtar varan hos säljaren väcker några detaljer misstankar om förfalskning ev vilka jag påtalar för säljaren. Dessa kan dock inte verifieras på plats och säljaren hävdar fortfarande att allt står rätt till så vi överenskommer att jag får göra en grundlig undersökning av varan vid ett senare tillfälle. Jag hämtar alltså varan och undersöker den grundligt samma dag. Mkt riktigt visar sig den vara en förfalskning. Jag meddelar detta samma kväll varpå säljaren går med på att ta tillbaka varan. Säljaren hävdar dock att jag ska stå för för annonskostnaden pga att säljaren skall måste lägga ut en ny annons och alltså inte återfå hela min erlagda köpeskiling. Har säljaren någon rätt att hävda detta trots att det accepterats av säljaren varan är förfalskning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Helt enkelt är effekten av att ett köp hävs att prestationerna återgår. Det innebär i det här fallet att du lämnar tillbaka varan och att säljaren lämnar tillbaka köpeskillingen. Någon grund för skadestånd (ersätta annonskostnader) på grund av hävning föreligger inte i det här fallet.

Rätt till skadestånd för säljaren föreligger bara om han hävt köpet på grund av tex ditt dröjsmål med betalningen eller om du avbeställt varan innan den levererats (egentligen ingen hävning).

I det här fallet har ni helt enkelt kommit överens om att häva avtalet och då föreligger ingen skyldighet att ersätta säljaren för dennes annonskostnader. Se https://lagen.nu/1990:932#P41S1.

Hoppas du är nöjd med svaret.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare