Bestridande av parkeringsanmärkning

Hej Jag har fått en parkeringsbot hemskickat till mig där det står att jag ska ha parkerat på en plats där jag vet att jag inte har varit. Jag ringde naturligtvis till bolaget och frågade efter bevis, där de påstodd att de hade bildbevis som de kan skicka hem till mig. Bilderna som de skickar visar en bil utan registeringsskylt. Enligt brevet påstår vakten att han ska ha tittat på chassinumret. chassinumret på min bil sitter innanför motorhuvet. Jag ringer tillbaka igen och frågar efter bevis och då får jag hem ett brev som säger att "parkeringsvakten kände till det registreringsnummer som är knutet till fordonet".För mig verkar det konstigt att de inte har starkare bevis än att någon "känner igen" en bil som för övrigt är väldigt vanlig i färg och utformning. Är det värt att anmäla detta och hur går jag till väga för att göra det?

Lawline svarar

Hej,

För att bestrida en parkeringsanmärkning (parkeringsbot) vänder du dig till polismyndigheten i det län där bolaget påstår att du parkerat din bil. Du kan hämta en blankett för bestridande av parkeringsanmärkning på polisens hemsida:

http://polisen.se/Service/Blanketter/Ovriga-blanketter/Vanliga-blanketter/Bestridande-av-parkeringsanmarkning/

Fyll bara i blanketten och lämna den till polisen. Det kostar ingenting att be dem undersöka om parkeringsboten är felaktig.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare