Bestrida föreläggande från Kronofogdemyndigheten

Hej, min förra hyresvärd påstår att jag har en skuld till honom på skador, denna skuld påstår han att jag godkänt samma dag som jag flyttade ut, när jag flyttade ut var han där och tjafsade på fyllan, men nu har jag fått brev från kronofogden vad gör man?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det framgår inte riktigt av din fråga vad för slags brev du fått från kronofogden men jag antar utefter din beskrivning att du fått ett "Föreläggande om betalning"? Om det är ett förläggande du fått och du anser att kravet är oriktigt, vilket du i ditt fall gör, så ska du bestrida kravet. Det är jätteviktigt att du gör det snarast och inom den sk "förklaringstiden" (som finns angiven i brevet).

Bestridandet ska du göra skiftligt, du skriver ett brev där du talar om vad som är fel med kravet och varför, samt skriver personnummer, namn och telefonnummer. Glöm inte att ange målnumret i brevet, målnumret hittar du i det föreläggande du fått. Skicka sen brevet till kronofogdemyndigheten så att de har det innan förklaringstiden går ut.

Om du bestridit i tid kommer KFM att informera din fd hyresvärd om det, och han får då välja om han vill att KFM ska överlämna ärendet till domstol eller ej. Om hyresvärden väljer att ta det till domstol lämnar KFM över målet till domstol, och om hyresvärden inte vill ta det till domstol skriver KFM av ärendet.

Men det du ska göra är att bestrida kravet, snarast! Om du inte gör någonting kommer kronofogden fatta beslut om utslag, dvs fastställa skulden och du blir betalningsskyldig.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare