Bestrida faktura vid bedrägeri

Hej,

Jag beställde en bikini från en hemsida för ca 1,5 vecka sedan och jag betalade med mitt mastercard. På hemsidan står det att leveranstid är ca 1-2 dagar och att dom svarar på mail inom 24h, jag har inte fått min bikini och jag har mailat dom 3 gånger nu utan svar. Jag funderade på om jag har blivit blåst så jag försökte hitta information på nätet kring deras hemsida och då hittade jag två som skrivit och varit med om samma sak som mig och blivit blåsta och varnade för att det är fejk.

Nu undrar jag då vad jag ska göra? I och med att jag betalade med mitt mastercard har jag inte betalt ännu, men jag undrar hur jag ska göra för att slippa betala när fakturan kommer hem till mig?

Lawline svarar

Hej!

Till att börja med ska jag klargöra att det framstår som att du har köpt bikinin från en falsk hemsida. Det här är i så fall att se som bedrägeri, 9 kap. 1 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K9P1S1). Eftersom företaget har med vilseledande uppgifter förmått dig att begå en handling, här köpa en bikini som inte har levererats till dig. Visserligen har det inte lett till skada för dig än, eftersom du inte har betalat, men du skrev att du kommer att få en faktura hemskickad. Det är åtminstone ett försök till bedrägeri, 9 kap. 11 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K9P11S1). Du kan vända dig till polis för att anmäla händelsen.

För att svara på din fråga ska du när du får fakturan bestrida fakturan. Du har ju inte fått någon bikini och ska därför inte heller betala för den. För att bestrida fakturan kan du till exempel skriva på fakturan att du bestrider den för att du inte har fått någon vara och skicka tillbaka fakturan till företaget. Spara gärna en egen kopia. Det här ska du göra för att du ska uppmärksamma företaget att du inte har för avsikt att betala och att du motsätter dig betalningskravet samt varför du gör det.

Jag hoppas att svaret var till hjälp!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare