Bestrida äktenskapsförord

Hej! Om man har skrivit ett äktenskapsförord i god tro kan detta i så fall bestridas vid skilsmässa? Mvh Maria

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tanken och huvudregeln med ett äktenskapsförord är att ett sådant avtal ska respekteras. Dock så finns det regler som kan leda till jämkning av ett äktenskapsförord eller delar av det om äktenskapsförordet är oskäligt. Detta stadgas i 12 kap. 3 § äktenskapsbalken.

Vid bedömningen av om ett äktenskapsförord är oskäligt tar man hänsyn till förordets innehåll, omständigheterna vid förordets tillkomst, senare inträffade förhållanden samt omständigheterna i övrigt. Det är en helhetsbedömnings som görs. Något som kan anses oskäligt är till exempel om en av parterna använt sig av tveksamma metoder för att få ett äktenskapsförord till stånd eller om äktenskapsförordet skulle leda till en uppenbar snedfördelning av parets egendomar.

Svaret på din fråga är alltså att ett äktenskapsord går att jämka. Prognosen för om en sådan jämkning av ett äktenskapsförord skulle vara god beror på om det föreligger någon omständighet som anges ovan.

Hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare