Beslutsmajoritet för ansvarsfrihet (ideell förening)

Beslutsregel gällande ansvarsfrihet för styrelse i Ideell Tomtförening:

Är det tillräckligt att 10% av föreningens medlemmar nekar styrelsen ansvarsfrihet för att det ska gälla (minimiregeln) eller krävs majoritet av närvarande medlemmar vid årsstämman? Styrelsens medlemmar äger självfallet inte rösträtt. Tacksam för klargörande svar.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Särskild lagstiftning på området ideella föreningar finns inte i svensk rätt. I vissa fall kan dock lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar (EFL) och aktiebolagslagen (2005:551) (ABL) vara analogiskt tillämpliga, dvs. kunna tillämpas på situationer där uttryckliga bestämmelser saknas.

Som regel fattas beslut i ekonomiska föreningar medelst absolut majoritet, dvs. mer än hälften av samtliga röstberättigade.
I EFL 13 kap. 5 § 1 st. finns emellertid en möjlighet för en minoritet om minst en tiondel av samtliga röstberättigade att stoppa beslutet om ansvarsfrihet genom att helt enkelt rösta emot det när ärendet behandlas på stämman. Detta anses utgöra en allmän minoritetsskyddsprincip inom associationsrätten.

Som sagt regleras inte ideella föreningar av någon lag men det borde ligga nära till hands att tillämpa denna regel även för dessa. En liknande regel för aktiebolag återfinns i ABL 29 kap. 7 §.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare