FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt16/02/2017

Beslut om vapenlicens

Hej,

Jag har vapenlicens sedan två år tillbaka på en hagelbössa och ska nu söka för ett klass 1 vapen,

Men jag är orolig för att jag kommer få avslag då jag hamnade i fyllecell för att jag satt och somnade på tågperrongen en fredagskväll när jag väntade på att min flickvän och hennes familj när de kom hem från en resa.

Jag har förstått att man inte får söka de första två åren efter att man har blivit omhändertagen enligt LOB,

Men gäller detta även om man redan har licens?

Eller gäller detta enbart om man söker för första gången?

Stort tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid beslut om vapenlicens blir Vapenlagen (1996:67) tillämplig (https://lagen.nu/1996:67). I 2 kap. 5 § Vapenlagen (https://lagen.nu/1996:67#K2P5S1) anges att tillstånd endast får ges om det skäligen kan antas att vapnet inte kommer att missbrukas.

Vid bedömningen av om licens bör ges ut eller ej kontrolleras bland annat belastningsregistret och andra uppgifter om eventuell misskötsamhet eller brister i omdöme eller pålitlighet. Att ha blivit omhändertagen enligt LOB kan anses vara en sådan brist som tas hänsyn till, dock torde det krävas att man inte endast vid ett, utan flera tillfällen, blivit omhändertagen enligt LOB för att man inte ska beviljas vapenlicens. En bedömning görs dock i varje enskilt fall, vilket gör att det inte går att ge dig ett exakt svar på hur utfallet kommer i just detta fall.

Jag hoppas att ovanstående har gett svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare