FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/10/2014

Beslut om barns boende vid separation

Hej,

Jag och min make ska separera. Jag kommer vara den som flyttar från vår gemensamma bostad. Vi har två barn, 2 och 4 år. Han är i dagsläget inte villig att låta ett eller båda barnen vara skrivna hos mig på den ny adressen. Jag läser att lagen säger att om vi är oense om detta så ska barnen vara skrivna på den adress är vi hade vår gemensamma bostad.

Min fråga är; Jag kommer således att bli umgängesförälder och han blir boendeförlder (barnen kommer dock att bo lika mycket hos oss båda). Om han skulle få för sig att flytta, visst krävs min underskrift gällande barnen för detta? Alltså han kan inte bara flytta deras folkbokföringsadress utan min underskrift?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Föräldrabalken (FB) är den lagen som reglerar detta. 6 kap. rör frågor som har med boende, umgänge och vårdnad att göra (https://lagen.nu/1949:381#K6). Jag antar att ni kommer ha gemensam vårdnad. I 6 kap. 11 § FB står det att vårdnadhavaren ska bestämma i frågor som rör barnets liv. I 6 kap 13 § FB sägs att detta ansvar gäller båda föräldrarna om de har gemensam vårdnad om barnet. Det står i samma paragraf att en förälder får endast ta beslut ensam om den andra föräldern är förhindrad att ta del i beslutet (pga. frånvaro, sjukdom eller annat). Däremot får inte en förälder själv ta beslut om det är ett beslut som har stor betydelse för barnets framtid, vilket ex. bosättning är enligt lagkommentar. Alltså, båda föräldrarna måste "godkänna" om barnen ska flytta. Så nej, din make kan inte ändra barnens folkbokföringsadress utan ditt godkännande.

Om det skulle uppstå problem kan du använda dig av 6 kap. 14a § FB. Genom den regeln kan du ansöka hos domstol om att rätten ska bestämma var barnen ska vara skrivna. De kan däremot bara bestämma vilken förälder barnen ska vara skrivna hos, och inte vart de ska bo rent geografiskt. Om ni som föräldrar klarar av att samarbeta och bor i samma stad ("förhållandevis nära", de ska inte behöva byta dagis etc. för att de byter vecka mellan föräldrarna) kan rätten bestämma att barnen ska bo växelvis. "Barnets bästa" kommer att vara avgörande för beslutet och att barnen har möjlighet till en bra kontakt med er båda.

Vänligen,

Molly MalmRådgivare