FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt04/01/2015

Beslut att väcka åtal

Hej!

Jag undrar hur det ligger till när åklagaren beslutar att en anmälan görs även att den som blivit utsatt för brottet/misshandeln inte ville det. Kan man dra tillbaka en sån anmälan då man inte vill gå vidare med fallet? Då man har rett upp det sinsemellan o man ska separera pga händelsen och inte har den ork att gå igenom en rättegång?!

Mvh Nettan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regleringen kring rättegångsprocessen finns i Rättegångsbalken(RB), den hittar du här. Vad som krävs för att ett misshandelsbrott ska föreligga regleras i Brottsbalken 3:5(BrB), den hittar du här

Misshandelsbrott faller under allmänt åtal vilket betyder att åklagaren har en absolut skyldighet att utreda och väcka åtal om förutsättningarna finns(RB 20:2,3, 6). Det är åklagaren som ska utreda om tillräckliga skäl finns för att väcka åtal(RB 23:2).

Detta betyder att det inte är upp till offret att avgöra om en förundersökning ska startas eller att åtal ska väckas när det handlar om misshandelsbrott.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare