Beslagtagen alkohol

Fråga:

Hur skriver man till tullverket när de omhändertagit alkholhaltiga drycker?

Hur räknar man om den mängd som är rekomenderat till sprit?

Vi har flera fester, vilket alla är riktiga och ej påhittade, vi tänkt ha under året, inflyttningsfest, en 50 års fest, en 40, en 25 årsfest, syrianskt bröllop, vanligt festande onsdag, fredag, lördag, kräftfest, nyårsfest mm. Allt är intaget för personligt och familjens bruk, vi är över 20 år och har själva transporterat det. Finns rättsfall eller något att läsa så att det blir rätt.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för hjälp!

Om jag tolkar din fråga rätt så undrar du hur man överklagar beslut från Tullverket och vad det finns för praxis att gå på?

Om du inte redan kollat Tullverkets hemsida länkar jag deras relativt tydliga riktlinjer och råd (Tullverket - riktlinjer). Här framgår hur Tullverket resonerar innan de eventuellt beslagtar importerad alkohol. Således bör det vara utgångspunkten i ett eventuellt överklagande. Då varje fall bedöms enskilt är det svårt att hänvisa till något specifikt rättsfall. Mitt tips är att du ringer till Tullverket alternativt förvaltningsrätten och ber om hjälp i att få ta del av vägledande rättsfall. Då det är myndigheter vi talar om har de en skyldighet att vara behjälpliga och hänvisa en till rätt plats. Om du dessutom vill få läsa ett särskilt rättsfall kan du begära ut detta som allmän handling från relevant myndighet.

I ett eventuellt överklagande skriver du således varför just du anser att ett beslag är felaktigt att du vill återfå dina varor.

Hoppas du fått hjälp i din frågeställning!

Mvh,

Viktor SerbánRådgivare