FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt25/09/2014

Beskattning vid gåva av del i fastighet

Vår dotter fick en del i vår fastighet som gåva för tre år sedan. Nu vill hon ge oss den tillbaka. Vilka problem kan uppstå? Skatterättsliga mm

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Gåva av hela eller delar av en fastighet regleras i Jordbalkens (JB) 4 kapitel. Enligt 4 kapitlet 29 § så är det samma formkrav för gåva som för köp. Gåvobrevet måste alltså följa formkraven enligt JB för att vara giltigt. Gåvobrevet måste vara skriftligt, innehålla en förklaring att givaren överlåter del av fastigheten såsom gåva och båda parter, dvs både ni och er dotter, måste skriva under gåvobrevet. Då det är strikta formkrav i Jordabalken för att gåvobrevet ska vara giltigt kan det vara en bra ide att ta hjälp med upprättandet av det om ni känner er osäkra. Här t ex kan ni till fast pris få hjälp att upprätta ett gåvobrev.

Skatterättsligt innebär gåvan inga problem då det i dagsläget inte finns någon gåvoskatt (se Inkomstskattelagen 8 kap. 2 §), och varken givare eller mottagare blir skattskyldiga för gåvan. Utan ni blir som helägare av fastigheten givetvis skyldiga att betala hela fastighetsavgiften (det som förr kallades fastighetsskatt), precis som innan ni gav bort del av fastigheten till dottern.

Skattemässigt får gåva av fastighet betydelse först vid en eventuell försäljning. Att motta en gåva innebär enligt inkomstskattelagen 44 kap 22 § att  förvärvaren (mottagaren) inträder den tidigare ägarens (givarens) skattemässiga situation. Vid gåva av fastighet tas givarens anskaffningsvärde över av mottagaren, och vid en senare försäljning av fastigheten beskattas den värdeökning som ev. skett (försäljningspris minus anskaffningsvärde). I ert fall kommer inte heller detta påverka, då dottern vid gåvan från er tog över ert anskaffningsvärde, och nu övertar ni dotterns anskaffningsvärde. I realiteten har ni kvar precis samma anskaffningsvärde och en vinstbeskattning vid en ev. försäljning är precis likadan som om ni aldrig gett bort en del av fastigheten som gåva.

Genom att dottern ger tillbaka den del av fastigheten hon tidigare fått i gåva kan man säga att ni "backar bandet" och saker och ting blir som innan.

Lawline RådgivareRådgivare