FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt21/06/2015

Beskattning vid gåva av bostadsrätt

Mormor vill ge bort del av sin bostadsrätt som gåva till sitt barnbarn.

Bostadsrätten är idag värd c:a 3.100.000 (Marknadsvärdet enligt banken)

Inköpsvärdet på bostadsrätten var för 15 år sedan 240.000

Mormor vill ge bort 2/3 av bostadsrätten till sitt barnbarn

Mormor har lån på 1.027.000 som hon kommer behålla i sitt namn

Mormor kommer bo kvar i lägenheten betala hyra, lån och alla andra utgifter.

Barnbarnet skulle alltså få 2/3 delar av bostadsrätten men inte bo där, inte ta del av lånen och inte betala några som helst utgifter vare sig lån hyra eller andra räkningar.

Det utgår ingen ersättning i någon som helst form mellan mormor och barnbarnet, kan det ändå räknas som blandat fång eller bli någon form av beskattningskonsekvens i anslutning till gåvotillfället för någon part eller blir det först senare vid en eventuell försäljning i framtiden.

Tillägg: Om gåvan genomförs, som ovan beskrivet, är tanken att barnbarnet i framtiden ska ärva mormors 1/3 när hon går bort och först då ta över de kvarvarande lånet.

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna som styr beskattning vid gåva av bostadsrätt hittar du i inkomstskattelagen (IL). Den hittar du https://lagen.nu/1999:1229 . Regleringen för överlåtelse av bostadsrätt hittar du i bostadsrättslagen (BrL). Den hittar du https://lagen.nu/1991:614 .

Gåva

Gåvor är skattefria både för mottagaren IL 8:2 och för givaren IL 41:1 & 2, 42:1 & 44:3. Din fråga är dock om det ovan beskriva förfarandet verkligen är en gåva. Jag skulle göra bedömningen att så är fallet.

För att en transaktion skall räknas som gåva krävs två saker. Det första är att den genomförs frivilligt och den andra är att givaren vill berika mottagaren. Så som jag förstår situationen är båda dessa saker uppfyllda.

För att överlåtelsen skall räknas som ett blandat fång krävs det att barnbarnet ger mormodern något i motprestation. Så som förfarandet beskrivs kan jag inte se något som tyder på att det skulle vara fråga om ett blandat fång.

Att barnbarnet skulle komma att ärva resterande del av bostadsrätten är visserligen en omständighet som på ytan kan verka som att det skulle påverka. Dock menar jag att detta är en framtida händelse som inte har med den nutida transaktionen att göra.

Så som jag uppfattar det kommer inget skatt att utgå.

Beskattningen

Själva beskattningen sker först när bostadsrätten säljs. Då kommer barnbarnet att ha hamnat i mormoderns skattemässiga situation IL 44:21. Detta innebär att barnbarnet kommer att få lov att göra de avdrag som mormodern hade fått lov att göra om det var hon som sålde bostadsrätten.

Formkrav

Mormodern bör dock tänka på att det finns vissa formkrav när man skall sälja eller ge bort en bostadsrätt 6:4 BrL; om dessa inte följs blir överlåtelsen ogiltig 6:5 BrL.

Lawline har ett samarbete med kunniga jurister på familjerättens område. Skulle ni behöva hjälp med att upprätta överlåtelseavtalet kan ni komma i kontakt med dem här.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare