Beskattning vid försäljning av bostadsrätt som förvärvats genom gåva

Om jag har fått en bostadsrätt som gåva efter min mor som jag senare säljer, vad gäller/hur beskattar staten gåvan/bostadsrätten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den lag som är tillämpbar i ditt fall är inkomstskattelagen (IL), den hittar du här. Först och främst så är gåvor skattefria och behöver alltså inte beskattas. Däremot om du säljer bostadsrätten måste du skatta på den kapitalvinst som du gör.

När man har förvärvat egendom (t.ex bostadsrätt) genom gåva så inträder förvärvaren (mottagaren) i den tidigare ägarens skattemässiga situation (44 kap 21 §). Detta kallas för kontinuitetsprincipen och innebär att du som förvärvare "övertar" vad som gällde för överlåtaren i skattehänseende. Angående bostadsrätten "övertar" du alltså din mors anskaffningsutgift (inköpspris för bostaden).

Vid en försäljning av bostadsrätten är det kapitalvinsten som är skattepliktig. Kapitalvinsten beräknas så som skillnaden mellan den ersättning du fick vid försäljningen minus utgifterna för försäljningen (t.ex mäklararvode), och minus det så kallade omkostnadsbeloppet (44 kap 13 §).

Hur man beräknar omkostnadsbeloppet för bostadsrätter regleras i 46 kap IL. Omkostnadsbeloppet består av anskaffningsutgiften (inköpspriset) för bostadsrätten ökat med eventuella förbättringsutgifter och kapitaltillskott (se 46 kap. 7-12 §§ IL för vad som utgör kapitaltillskott respektive förbättringsutgifter).

Slutligen är det endast 22/30 av kapitalvinsten vid försäljning av bostadsrätter som är skattepliktig, vilket därmed betyder en skatt på 22 % (46 kap 18 §).

Sammanfattningsvis behöver du alltså inte betala någon skatt när du får bostadsrätten, men du måste betala skatt när du säljer bostadsrätten. Det du ska ha koll på är att det är din mors anskaffningsutgift som du ska använda vid beräkning av kapitalvinsten.

HÄR kan du läsa mer om beskattning av bostadsrätter.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare