Beskattning i dödsbo

En fråga av skattejuridisk karaktär: en bostadsrätt med uppskovsbelopp övergår via arvsskifte till en av arvingarna. Då måste skatt på uppskovsbeloppet erläggas (oklart för mig om det är dödsboet eller arvingen som betalar). Frågan är i vilket fall: kan denna skatt kvittas mot förluster i dödsboets aktieinnehav (alternativt arvingens aktieinnehav)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Svaret går att finna i Inkomstskattelagen (IL).

I 4 kap 1§ IL är det stipulerat att dödsboet är skattskyldigt för den avlidne och dödsboets inkomster. Vi kan där även finna att samma regler som hade gällt för den avlidne skall tillämpas på dödsboet.

Det är alltså till dödsboet som uppskovsbeloppet skall återföras till beskattning, återföring skall göras enligt 47 kap 11§ IL. Uppskovsbeloppet ses då som en vinst som dödsboet har gjort på en försäljning av bostadsrätten. Eventuella kapitalvinster på försäljning av bostadsrätter skall kvoteras och det är endast 22/30 av vinsten, om det är en privatbostadsrätt, som skall tas upp till beskattning, se 46 kap 18§ IL. Om uppskovsbeloppet är 100 000kr så tas alltså bara 73 333kr upp till beskattning, i inkomstslaget kapital.

Även kapitalförluster behandlas i inkomstslaget kapital och skall där dras av, vilket man kan se som en kvittning. Även kapitalförluster kvoteras i de flesta fall, för delägarrätter (aktier) finns dessa regler i 48 kap 19-24§§. Förluster på marknadsnoterade aktier får dras av i sin helhet om det finns vinster i samma tillgångsslag att dra av mot, 48 kap 20§. Om det inte finns några sådana vinster skall kapitalförlusten kvoteras innan avdrag görs, eller med andra ord så skall endast 70% av förlusten dras av, se 48 kap 20a§. Om även kapitalförlusten är 100 000kr så får alltså endast 70 000kr dras av i inkomstslaget kapital.

Med våra ytterst hypotetiska siffror så blir den totala vinsten i inkomstslaget kapital 73 333-70 000= 3 333kr. Detta belopp skall sedan dödsboet betala skatt på.

Inkomstskattelagen kan du hitta här.

Vänligen

Christoffer TreutigerRådgivare