FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt19/11/2017

Beskattning av nyproducerad bostadsrätt

Hej!

Behöver man verkligen betala reavinstskatt när man köpt en nyproducerad bostadsrätt 2016?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till lawline med din fråga!

Att köpa en bostadsrätt utlöser inte beskattning, utan det är när man säljer en bostadsrätt, nyproducerad eller ej, som realisationsbeskattning (reavistskatt) utlöses. Beskattning av bostadsrätter stadgas i inkomstskattelagen (här)(IL).

Jag förstår din fråga som att du ska sälja en nyproducerad bostadsrätt som du köpte 2016. Eftersom du då har köpt denna och sedan säljer den, så tillkommer en reavinstskatt. Detta följer av något som kallas realisationsprincipen vilket menas med att det är först det år man avyttrar exempelvis en bostadsrätt som beskattning ska ske enligt 44 kap. 26 § IL. Om du har bott i bostadsrätten blir skatten 22 % på vinsten enligt 46 kap. 18 § IL.

Om du säljer denna bostadsrätt ska du deklarera försäljningen nästa år. Du kommer få information via din deklaration att du ska redovisa din bostadsrätt. Notera dock att det inte är säkert att det blir någon skatt, om exempelvis köpte och sålde den för samma pris har du inte gjort någon vinst. Detta eftersom det bara är vinsten som beskattas.

Jag länkar nedan en broschyr från Skatteverket angående försäljning av bostadsrätter:

Broschyr

Hoppas detta svar gav klarhet!

Med vänliga hälsningar

Anton MagnussonRådgivare