Beskattning av gåva kontra köp

Hej! Vi har tänkt gå in som medlåntagare till min pappa då hans lägenhet ska omvandlas från hyresrätt till bostadsrätt. Om pappa överlåter sin del av huset till mig och min sambo (som gåva eller köp) - vad blir det för skattemässiga konsekvenser? Det handlar om en lägenhet där marknadsvärdet är mycket högre än vad den säljs för. På vilket sätt löser vi bäst överlåtandet då vi inte kan stå som ägare från första början?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Beskattningsfrågor relaterade till överlåtelser m.m. regleras i inkomstskattelagen (IL). Tillämpning av dessa regler leder till olika skattemässiga konsekvenser för gåva respektive köp, vilket jag kommer att redogöra för nedan. Först skall det dock nämnas några viktiga gemensamma utgångspunkter. När en fysisk person säljer en bostadsrätt beskattas kapitalvinsten eller kapitalförlusten i inkomstslaget kapital, 41:1 IL. Detta eftersom en bostadsrätt utgör en kapitaltillgång, 41:2 IL. Beräkningen på vinsten är skillnaden mellan försäljningspriset (efter avdrag för mäklaravgifter m.m.) och omkostnadsbeloppet (vad säljaren betalade för lägenheten plus eventuella förbättringsutgifter), 44:13-14 IL.

Gåva:

Utgångspunkten för gåvor i Sverige är att de är skattefria, 8:2 IL. Däremot skall gåvotagaren ta över gåvogivarens skattemässiga situation p.g.a. kontinuitetsprincipen vilket kommer till uttryck i 44:21 IL. Det innebär att vid en eventuell försäljning skall gåvotagaren använda gåvogivarens omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten för den andelen av bostadsrätten som utgjorde gåva. Således sker det ingen beskattning vid gåvotidpunkten men så snart som du och din sambo säljer bostadsrätten vidare inträder beskattning med beaktande av din pappas omkostnadsbelopp.

Köp:

Vid köp blir det beskattning av kapitalvinst enligt de reglerna jag har berört inledningsvis. Din pappa beskattas alltså för den vinsten han får för sin andel av bostadsrätten.

Blandat fång:

I fall en överlåtelse sker mellan närstående till underpris kallas detta för blandat fang och anses det inte som en skattefri “ren” gåva eftersom en viss ersättning har erlagts. Enligt praxis tillämpas då delningsprincipen eftersom en bostadsrätt är en lösöre (till skillnad från fast egendom såsom ett hus som tillämpar en annan princip). Delningsprincipen innebär att överlåtelsen delas upp så att det blir delvis gåva och delvis köp. I enlighet med ovannämnda regler om gåvor och köp, den delen som är gåva är skattefri medan köpdelen är skattepliktig. Anta t.ex. att din pappa överlåter sin andel till er för 500 000 kr men marknadsvärdet är 1 000 000 kr. Hans omkostnadsbelopp är 400 000 kr. Eftersom andelen överläts för hälften av marknadsvärdet blir 50 % gåva och 50 % köp. Din pappa beskattas för de 500 000 kr minus 200 000 kr (50 % av hans omkostnadsbelopp). När du och din sambo eventuellt säljer bostadsrätten tar ni med resten av din pappas omkostnadsbelopp 200 000 kr (den kvarvarande 50 %) vid beräkning av er kapitalvinst.

Således har de olika alternativen sina för- och nackdelar. Gåva är fördelaktig om ni inte vill ha någon beskattning nu alls men det blir mer skatt i framtiden. Blandat fang kan vara till nytta om ni vill fördela skattetrycket er emellan. Köp till marknadspris kan vara mindre komplicerat jämfört med ett blandat fång däremot skall ni vara beredda för att beskattning skall ske redan nu.

Med vänlig hälsning,

You Jung Lee TörnqvistRådgivare