FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt19/08/2014

Beskattning av fysiska personer bosatta utomlands

Hej, jag kommer tillsammans med min fru att flytta till London fr.o.m 1/9 2014. Vi har fått lite olika signaler hur/var vi kommer att beskattas. Vi kommer båda att vara anställda på engelskregistrerade företag utan anknytning till Sverige, men vi kommer att behålla ett mindre bostadshus i Sverige som fritidshus (tidigare permanentbostad). Jag äger också en skogsfastighet i Sverige som jag kommer att behålla. Vad gäller för 2014 och vad gäller för kommande år?

Tacksam för all hjälp med detta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline.

Lagen som jag genomgående refererar till är inkomstskattelagen (IL) https://lagen.nu/1999:1229.

Som fysisk person kan du vara antingen obegränsat eller begränsat skattskyldig. Att vara obegränsat skattskyldig innebar att en person är skattskyldig för alla sina inkomster i Sverige och från utlandet, 3 kap. 8 §. Personer som är obegränsat skattskyldiga kan vara det genom att de bor i Sverige, stadigvarande vistas här (minst 6 månader) eller som har en väsentlig anknytning hit och som t.ex. tidigare varit bosatt här, 3 kap. 3 §. Exempel på vad som kan vara avgörande för om någon har väsentlig anknytning hit nämns i 3 kap. 7 § bl.a. nämns medborgarskap och om man har en fastighet i Sverige m.m. Att äga en fastighet (skogsfastigheten) är en punkt som tas upp i 3 kap. 7 §. Vidare när det gäller fritidshuset som tidigare varit er permanentbostad är det en bostad som har varit inrättad för åretruntbruk som därför torde falla in under 3 kap. 7§. Det är fortfarande ett bostadshus och att det är er tidigare permanentbostad spelar ingen roll. Eller så menar du att bostaden tidigare var en permanentbostad, men att ni har valt att använda den som ett fritidshus. Bedömningen torde bli densamma eftersom det är en bostad som är inrättad för åretruntbruk.

Det finns två undantag från när man är obegränsat skattskyldig vid vistelse utomlands 3 kap. 9 §. Dessa kallas 6-månadersregeln och 1-årsregeln. Denna paragraf förutsätter att inkomsten som ni tjänar ska beskattas i verksamhetslandet d.v.s. England. För att paragrafen ska bli aktuell krävs det att det finns en anställning som innebär att en person kommer att vistas utomlands i MINST 6 månader och att de beskattas i landet där arbetet utförs. Ovanstående blir inte aktuellt om det skulle finnas en lagstiftning i Storbritannien kring beskattningen av er inkomst som strider mot det skatteavtal Sverige har med Storbritannien.

Om er vistelse varar i MINST ett år i samma land är ni inte obegränsat skattskyldiga. Utan ni omfattas av undantaget som motsvarar 6-månadersregeln fast för 1 år.

Utifrån den informationen du har gett är min bedömning att ni är att anses som obegränsat skattskyldiga enligt 3 kap. 3 § IL eftersom att ni har en väsentlig anknytning hit genom medborgarskap och permanentbostaden som ni äger och som är inrättad för åretruntbruk. Men att ni faller under undantaget från skattskyldighet vid vistelse utomlands.

Hoppas du är tillfreds med svaret!

Jennifer RönnerhedRådgivare