Besittningsskydd vid långvarig andrahandsuthyrning

Hej, hyr ett litet sommarhus i andrahand, hyresvärden är en kommun.Vi skrev ett kontrakt på minst två år och sedan tillsvidare. Hyresgästen som har kontraktet skulle lämna in vårt kontrakt till kommunen för att vi skulle godkännas och se om vi tog hand om huset sedan så skulle vi få ta över kontraktet, alltså var det sagt att vi skulle få hyra på prov och sedan ta över enl. den som har kontraktet,men kontraktet har aldrig lämnats till kommunen. Nu har det gått åtta år med mycket reparationer och kostnader och därtill en månadshyra som är den dubbla.Har vi någon chans till att få sk.besittningsrätt.

Tacksam för svar och råd.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För andrahandsuthyrning gäller enligt Jordabalkens 12 kapitel 45 § punkt 1 att man som andrahandshyresgäst får besittningsskydd när ens hyresförhållande varat längre än två år. I ert fall har ni hyrt längre än så, vilket ger er besittningsskydd mot er hyresvärd (alltså förstahandshyresgästen). Detta innebär att ni har besittningsskydd om er hyresvärd försöker säga upp er. Det ger er dock inget besittningsskydd gentemot den som förstahandshyresgästen hyr av, eftersom andrahandsavtalet ni har enbart är giltigt så länge förstahandsavtalet är det.

Om jag förstår er fråga rätt hyr ni fortfarande av förstahandshyresgästen. Gentemot denne har ni alltså besittningsskydd. Från denne har ni alltså skydd från uppsägning. Om denne säger upp sitt hyresavtal har ni däremot tyvärr ingen rätt att vara kvar i stugan på grund av besittningsskydd.

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Lawline RådgivareRådgivare