Besittningsskydd vid andrahandshyrning

Jag är mantalsskriven sedan augusti 2014 i en hyresrätt, innehavaren vill så småningom säga upp kontraktet för att bo annorstädes. Frågan: Gäller lagen om besittningsrätt här? Eller kan föreningen kräva att jag ska flytta ut istället för att skriva över kontraktet till mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

För det första är frågan om du har besittningsskydd till bostaden.

Du kommer inte att ha besittningsskydd förrän i augusti 2016. Besittningsrätt finns nämligen inte vid upplåtelse av en lägenhet i andra hand innan hyresförhållandet har varat längre än två år i följd (12 kap 45 § 1 JB).

I augusti kommer du få besittningsskydd till bostaden, förutsatt att inte personen du hyr av har sin bostad där (12 kap 45 § 1 st 3 JB). Det här betyder att din lägenhet inte får vara uthyrarens fasta – egentliga – bostad (RBD 8:80) för att du ska besittningsrätt. I och med att personen du hyr av inte verkar ha bott i lägenheten sedan år 2014 bör dennes bostad inte vara i din lägenhet och du kommer i så fall att få besittningsskydd i augusti 2016.

Om din hyresvärd säger upp sitt hyreskontrakt har du ingen rätt att bo kvar i lägenheten. Du har alltså ingen rätt att få hyresrätten överskriven på dig (jfr 12 kap 34-37 §§ JB).

Om din hyresvärd åläggs att flytta efter augusti 2016 har du däremot, som sagt, besittningsrätt till bostaden och du har i det läget rätt till skadestånd av din hyresvärd för att du inte får bo i lägenheten (jfr 12 kap 46 § JB).

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare