Besittningsskydd - uppsägning av bostadshyresgäst och tid för avflyttning.

Hej Vi är några stycken som äger en fastighet som innefattar 4 lägenheter. Nu är det så att jag själv är i behov av en lägenhet och vi har sagt upp en hyresgäst i en lägenhet. Det var 9 månader sen. Hur lång tid har hyresgästen rätt att sitta kvar i lägenheten? Vi driver det som hobbyverksamhet.

Lawline svarar

Hej!
Kul att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga kring juridik!

Jag tolkar din fråga som att du med flera tillsammans hyr ut bostäder till hyresgäster mot ersättning. Detta gör 12 kap Jordabalken (JB) tillämplig, se 1 § (finns här: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Jordabalk-1970994_sfs-1970-994/#K12)

När det gäller hyra av bostad gäller den omvända ordningen mot andra avtal, att när det sägs upp av hyresvärden får hyresgästen rätt till förlängning. Detta kallas för besittningsskydd och betyder att hyresvärden måste ha en giltig uppsägningsgrund för att hyresavtalet inte ska löpa vidare, se 46 §. Som jag tolkat din fråga, hittar jag för dig, tyvärr, inte en sådan giltig uppsägningsgrund, se vidare 46 § 1 st p 1-10. Inte heller verkar det föreligga grunder för förverkande av lägenheten vilket i andra fall än 46 § låter er som hyresvärd säga upp avtalet för att upphöra i förtid, se 42 §.

Detta i sig innebär att hyresgästen har laglig rätt att sitta kvar i lägenheten så länge denne sköter sina förpliktelser mot er som hyresvärd.

Hoppas jag besvarade din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare