Besittningsskydd för hyresgäst vid omvandling till bostadsrätter

Hej jag bor sedan Juni 2015 i en hyreslägenhet i Ystad. För ca en vecka sedan fick vi brev från hyresvärden där dom skriver att dom ska sälja lägenheterna i form av att göra om dom till bostadsrätter och vill ha 2.2 miljoner för en 4:a på 98kvm.

Jag har ingen möjlighet att köpa loss lägenheten pga att jag har skulder. När jag meddelar hyresvärden detta skriver han att jag får leta ny bostad. Jag pratar med hyresnämnden idag och får veta att jag har besittningsskydd och påtalar detta för hyresvärden. Han frågar då vad jag kräver av honom för att jag ska flytta. Då undrar jag vad man ska svara på detta.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du har rätt i att du har besittningsskydd som hyresgäst. Att bostaden skall bli bostadsrätt är inte anledning för hyresvärden att säga upp dig. Detta behöver inte hindra föreningen från att omvandla övriga bostäder till bostadsrätter. Vill du bo kvar kan du göra det och din bostad kommer omvandlas när du väljer att säga upp ditt hyreskontrakt.

Vad du kan meddela din hyresvärd är att du helt enkelt inte vill flytta. Att begära något, så som din hyresvärd verkar vilja, är en omtvistad fråga. Det har förekommit att hyresvärdar "köpt ut" hyresgäster för att kunna bilda bostadsrättsföreningar, men detta har man lyckats åstadkomma mest för att det finns hål i lagstiftningen. Jag skulle avråda dig från liknande överenskommelser.

Hoppas detta kan hjälpa dig!

Med Vänlig Hälsning

Matilda BonaRådgivare