Besittningsskydd för andrahandshyresgäst

Hej!

Jag och min sambo har haft ett vitt andrahandskontrakt i fem år. Vi har skött betalning och lägenheten fint utan problem. Nu ber förstahandshyresgästen att vi ska flytta ut om tre månader i enlighet med överenskommen uppsägningstid. Vi har inte avsagt oss rätten från besittning. Nu vill vi gärna kunna bo kvar ett tag till tills vi hittat någon annanstans att bo. Kan vi åberopa besittningsrätt och hur? Går vi till hyresvärden eller till förstahandshyresgästen? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Då ni hyr er lägenhet i andra hand så uppstår ert så kallade besittningsskydd efter 2 år, och detta regleras i jordabalken (1970:994) kap. 12 § 45 punkt 1, se här. Detta besittningsskydd har alltså du och din sambo erhållit då ni bott i lägenheten i över 2 år. Besittningsskyddet för er som andrahandshyresgäster är dock emellertid relativt svagt då det endast gäller gentemot er hyresvärd, det vill säga förstahandshyresgästen eftersom ni inte har något avtalsförhållande gentemot hyresvärden (fastighetsägaren).

Då det är förstahandshyresgästen som bett er att flytta ut om tre månader enligt uppsägningstiden så har denne dock egentligen inte rätt att göra detta just eftersom ni erhållit besittningsskydd gentemot honom/henne. Denna person kan alltså inte säga upp ert kontrakt hursomhelst utan att ni åsidosatt vissa förpliktelser. Om ni som andrahandshyresgäster nte lämnar lägenheten på förstahandshyresgästens begäran, så måste denne ta tvisten till hyresnämnden som sedan tar ett beslut om avtalet ska sägas upp eller fortsätta att löpa. Detta som jag sagt nu gäller dock endast om andrahandsuthyrningen gjorts enligt lag.

Hoppas detta gav svar på er fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare