Besittningsrätt vid andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Hej!

Jag äger en lägenhet och har hyrt ut den i snart två år till en vän. Jag önskar hyra ut lägenheten (till samma vän) ytterligare ett år kan hen ta min lägenhet/få besittnings skydd? Jag äger inga fler lägenheter och hyr inte heller ut något rum eller liknande i den hyresrätt jag bor i nu.

Tacksam för svar!

/Mvh C.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den 1 februari 2013 började en ny lag för uthyrning av bostadsrätter att gälla, privatuthyrningslagen, se här. Enligt 3 § stycket 3 p i nyss nämnda lag har hyresgästen inte rätt till förlängning av hyresavtalet, om parterna inte kommit överens om något annat. Detta innebär att den som hyr en bostadsrätt inte får något besittningsskydd.

Om du hyr ut flera lägenheter, gäller detta endast den första lägenheten.

Sammanfattningsvis kan sägas att den som hyr en bostadsrätt i regel inte kan få besittningsskydd. Det är däremot möjligt att få besittningsskydd om hyresvärden hyrt ut till en annan inneboende först alternativt även hyrt ut en annan lägenhet.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare