Besittningsrätt för sambor

Hej, Jag äger (90%) tillsammans med min son (10%) en bostadsrätt i Sthlm som han bor i. Nu kommer hans flickvän att flytta in hos honom. Kan flickvännen få besittningsrätt? Om så är fallet, kan man avtala bort den?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När din sons flickvän flyttar in i lägenheten blir de sambor. Ett samboförhållande tar slut om de flyttar isär, om de ingår äktenskap med varandra eller med någon annan samt om någon av dem avlider. Vid upphörande av samboförhållanden sker bodelning endast om en part begär det. Det som ingår i bodelningen kallas för samboegendom och omfattar gemensam bostad och bohag. Med bohag avses möbler och dylikt.

Det speciella när det gäller bostaden är att den, för att delas vid en sambobodelning, måste vara införskaffad i syfte att bo där tillsammans. Det är alltså inte relevant i frågan vem som betalat för bostaden utan endast om den är köpt för gemensam användning.

Om det förhåller sig så att ni har köpt bostaden i syfte att din son och hans flickvän ska bo där tillsammans kommer alltså bostaden ingå vid en bodelning. Enligt Sambolagen 16 § har den med störst behov av bostaden rätt att besitta den. Det innebär att hon kan få rätt att besitta lägenheten vid en bodelning. För att undvika att flickvännen får rätt till besittning eller att hon begär ut häften av värdet av bostadsrätten vid en bodelning bör ni skriva ett samboavtal där ni skriver att sambolagens regler om bodelning inte ska gälla dem emellan.

Om bostadsrätten inte utgör samboegendom har hon endast rätt till besittning under särskilda omständigheter. I Sambolagens 22 § har hon rätt att besitta lägenheten om hon kan visa att hon bäst behöver den. Detta omfattar främst det fallet att de skulle få barn tillsammans. I en sådan situation måste hon också, enligt tredje stycket i samma paragraf, ersätta din son för värdet av bostaden. Denna bestämmelse går inte att avtala bort i ett samboavtal.

 Sambolagen hittar ni https://lagen.nu/2003:376.

Hoppas ni har fått svar på er fråga,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare