Besittningsrätt för inneboende

Hej,

Hur funkar det med besittningsrätten i en hyresrätt när man har varit inneboende i 15 år, men inte står med på hyreskontraktet när den andra går bort?

Med vänlig hälsning,

Andreas

Lawline svarar

Hej!

Vid hyra av bostad gäller Hyreslagen , se 12 kap Jordabalken (JB), se här.
Som hyrestagare har man precis som du säger ett besittningsskydd. Besittningsskyddet innebär att hyrestagaren har rätt till förlängning av hyresavtalet, om inte vissa allvarligare förseelser inträffat från hyrestagarens sida, som exempelvis långvariga uteblivna betalningar.

Det finns inget uttryckligt skydd för inneboende personer, utan hyrestagaren är den som har besittningsskydd. Under vissa förutsättningar kan du få överta avtalet, se 12:34 JB. För att så ska ske krävs hyresnämndens tillstånd och ett godkännande från hyresvärden. Hyresvärden ska godkänna tillståndet om han skäligen kan nöja sig med förändringen. Paragrafen gäller även i det fall hyrestagaren har gått bort. Om avtalet överlåts på dig kommer du att få besittningsskydd.

Tack för din fråga

Rådgivare