Berör Prop. 2016/17:105 preskiptionslagen?

Hej! Jag har läst att Morgan Johansson (S) föreslagit en lagändring ang, betalningsamärkningar gäller det om man har en skuld till inkassoföretagen som jag anser är preskriberad sedan 20 år tillbaka, jag har aldrig varit i kontakt med inkassobolagen någon gång under dessa 20 år, o flyttat 4 ggr under dessa år så dom kan inte påstå att peskripstonsavbrott har inträffat, kan dom fortfarande skicka ärende till kronofogden, om den nya lagen träder ikraft, jag är 72 år o dålig pension.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar den proposition som nu lämnats in till riksdagen (Ett starkare skydd mot orättvisa betalningsanmärkningar, Prop. 2016/17:105 ) så berörs inte preskriptionslagen utav den. Då det är preskriptionslagen som reglerar preskriptionstider och preskriptionsavbrott så kommer din fråga inte att påverkas av den eventuella lagändringen.

Propositionen riktar in sig mot betalningsanmärkningar. Det ska enligt propositionens förord bli lättare för privatpersoner att bli av med gamla betalningsanmärkningar eller betalningsanmärkningar för skulder som de inte visste om att de existerade. Så ifall din skuld som du säger är preskriberad så bör du inte ha något att oroa dig för!

Hoppas att detta besvarade din fråga, annars så får du gärna återkomma!

MVH

Måns LundvallRådgivare