FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/04/2015

Beräkning underhållsbidrag

Hej.

Min son är snart 9 år och bor hos sin far 4 nätter i månaden och resten av tiden hos mig. Jag får barnbidraget utbetalat till mig och pappan betalar 1273kr i månaden i underhåll. Jag anser att sonen kostar/har behov av mer än så per månad pga omsorg, fritid osv. Vad kan jag göra för att få mer underhåll till sonen? Hur räknar jag ut detta? Jag vet inte sonen pappas och hans frus inkomster (de har två nya barn). Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid beräkning av underhållsbidrag iakttar man vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov samt föräldrarnas ekonomiska förmåga, 7 kap 1 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K7P1S1). Vardera förälder ska ta del i barnets underhåll utefter sin egen förmåga.

Vid beräkning av barnets behov brukar man utgå från ett schablonbelopp vilket för din son (barn 7-12 år) är 80 % av prisbasbeloppet. Prisbasbeloppet 2015 är 44 500 SEK dvs. schablonbeloppet är här 35 600/12 = Cirka 2967 SEK/månad. Därefter lägger man till kostnader så som fritidsaktiviteter, sjukhuskostnader och dylikt. Man drar sedan av barnets inkomster och sociala förmåner, till exempel barnbidraget.

Föräldrarnas ekonomiska förmåga beräknas genom att man först ser till föräldrarnas förvärvsinkomst minus kostnader för boende och personliga kostnader som till exempel lån eller underhåll för andra barn, därefter tar man även bort egna levnadskostnader. De egna levnadskostnaderna beräknas med utgångspunkt från ett normalbelopp där man får behålla 120% av det gällande prisbasbeloppet, 7 kap. 3 § 2 st föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K7P3S1). Det här betyder att man kan undanhålla 4 450/månad vid beräkning av föräldrars ekonomiska förmåga när man ska dra bort egna levnadskostnader.

Till sist ska man se hur stor del vardera förälder ska stå för, alltså beräkningen av hur mycket din sons pappa ska betala. Man tar då den uträknade summan för barnets behov gånger pappans betalningsförmåga delat på din och pappans samlade betalningsförmåga. Slutsumman är det underhållsbidrag pappan ska betala.

Det finns ett verktyg på försäkringskassans hemsida där du kan beräkna underhållsbidrag, men du måste som sagt veta din sons pappas betalningsförmåga för att räkna ut underhållsbidraget. Se försäkringskassans uträkningsverktyg här.

Du kan komma överens med pappan om vilket underhåll han kan göra och ni kan då ingå ett bindande avtal gällande detta. I det fall ni inte kan komma överens kan du vända dig till domstol med ärendet, 7 kap. 12 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K7P12S1).

Jag hoppas att svaret var till hjälp!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare