Beräkning efterarv

Min mor har 3 barn i första äktenskapet. Gifte om sig med min far (jag är hans enda barn). Min far avled 1996 och min mor sålde ders gemensamma hus 2000. Vid min fars död värderades ju huset. När min mor avlider skall jag ju ärva min far enl bouppteckning (alltså 1/2 huset) + 1/4 av min mors tillgångar tillsammmans med mina syskon. Men hur räknas värdet på huset ? Min mor sålde det för ca 2 miljoner. Värdet vid min fars bortgång eller värdet vid försäljning. Jag "äger" väl egentligen 1/2 huset och bör då få ut 1/2 värdet vid försäljningen ? Med vänlig hälsning och tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Din mor ärvde din far med så kallad fri förfoganderätt och således inte med någon full äganderätt. På vissa punkter skiljer sig begreppen, men när det gäller rätten att sälja egendom har de samma funktion - din mor har full rättighet att sälja huset efter hennes vilja trots att du har rätt till efterarv.

Efterarv innebär nämligen inte en rätt till en viss sak eller föremål, t.ex. ett hus, utan en rätt att överta en viss andel av din mors kvarlåtenskap (samt såklart arvet efter henne) när hon avlider.

Andelen som efterarvet utgör beräknas genom att dividera värdet av det din mor ärvde efter din far med allt hon erhöll vid hans dödsfall, således arvet samt det hon erhöll vid bodelningen och ev. enskild egendom. Summan multipliceras med värdet på din mors kvarlåtenskap vid hennes dödsfall.
Om din mor ärvde t.ex. 100 000 kr efter din far samt erhöll 300 000 kr vid bodelningen kommer ditt efterarv utgöra 100 000/ 400 000 = 25 % av din mors kvarlåtenskap när hon avlider.

Vad jag nu har sagt innebär bland annat att värdet på huset så som det togs upp i din fars bouppteckning är det som ligger till grund för beräkningen av efterarvet och inte värdet vid försäljningen. Du har inte heller någon möjlighet att få ut pengarna från försäljningen redan nu eftersom efterarv blir aktuellt först när din mor har avlidit.

Vänliga hälsningar

Beatrice RohdinRådgivare