FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll02/08/2016

Beräkning av underhållsbidrag

Hej!

När jag ska beräkna underhåll för min son som jag har varannan helg; är det min och hans mors inkomster vi ska räkna på eller hushållens inkomst i stort? Hon har en Sambo och et nytt barn i sitt förhållande och jag är gift med ett nytt barn och två bonusbarn,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhållsbidrag finns i föräldrabalken (FB).

När ni beräknar underhåll så ska ni göra det utifrån era respektive inkomster, du och barnets mors samlade ekonomiska förmåga, och inte på hushållens inkomster enligt 7 kap. 1 § FB. Om ni vill ha hjälp att göra en beräkning av ett förslag på underhållsbidrag så har försäkringskassan ett bra räkneverktyg som du hittar här.

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare