Beräkning av skuldränta

Det gäller ett domslut på ett kapitalbelopp på 650 kr mellan två privatpersoner. Svaranden skall betala 650 kr jämte ränta enligt 6 § räntelagen från den 12 juli 2013 till dess full betalning sker (29 sept. 2016). Vad blir räntebeloppet?

MVH

Torgny Vikström

Lawline svarar

Hej

Tack för att Du vänder Dig till Lawline!

Enligt 6 § räntelagen (RL) (1975:635) beräknas dröjsmålsränta genom att lägga ihop referensräntan och åtta procentenheter till beloppet. Detta kan beräknas snabbt och enkelt genom att gå in på Kronofogdens hemsida och fylla in 650 kr vid 'belopp', 8% vid 'ränta', skriv datum från när räntan börja gälla tills dess att betalning sker, kryssa in 'vanlig ränta' (eftersom 'ränta på ränta' inte gäller för skuld som uppkommit efter domslut) och kryssa slutligen i rutan 'hänsyn ska tas till referensränteförändringar'.

Räntebeloppet för en skuld på 650 kr från den 12 juli 2013 är 176 kr och den totala skulden uppgår således till 826 kr om betalning sker 29 september 2016.

Hoppas Du fick svar på Din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare