FrågaSKATTERÄTTÖvrigt05/04/2016

Beräkning av schablonintäkt för investeringssparkonto

Hej! Jag har en fråga angående investeringssparkonto (ISK). Jag undrar vad avkastningsskatten på ISK är?

Hur beräknas den? Tack på förhand. Vänlig hälsning

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till LawLine med din fråga!

Från och med den 1 januari 2016 är det nya regler som gäller och de tillämpas första gången på det beskattningsår som börjar efter den 31 december 2015.

Schablonintäkten för investeringssparkonto ska beräknas genom att kapitalunderlaget multipliceras med statslåneräntan ökad med 0,75 procentenheter. Som lägst ska schablonintäkten beräknas till 1,25 procent av kapitalunderlaget.

Du kan läsa mer här om du vill ha lite mer kött på benen.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare