Beräkning av laglott

Hej en fråga angående Laglott. Pappa gick bort och i testamentet gav han huset till min bror,och övrigt skulle delas lika mellan oss. En advokat hjälpte mig med att skriva en jämkning som jag skickade rekommenderat till min bror. Nu är huset sålt och min undran är,hur mycket av summan är jag berättigad enligt lag?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 7 kap. 1 § ärvdabalken framgår att hälften av arvslotten utgör laglotten. Om ni är två bröstarvingar efter er far innebär det att ni har en arvslott om hälften var enligt lag. Hälften av denna arvslott utgör din laglott. D.v.s. ¼ av kvarlåtenskapen utgör din laglott.

Om man bortser från övrig egendom har du då rätt till ¼ av försäljningssumman. Hur mycket utav försäljningssumman som du har rätt till kan dock tänkas bero på hur mycket övrig egendom det finns som tillgodoser din laglott. Enligt 23 kap. 3 § ärvdabalken gäller som huvudregel att varje delägare har rätt till lott i varje slag av egendom. Det enklaste är att ni kommer överens om själva hur ni vill fördela egendomen er emellan så att det tillgodoser både din laglott och det din bror ska ärva.

Anna NilssonRådgivare