Beräkning av laglott

Jag har en fråga betr. ett ev. testamente: Tanken är att en av arvingarna endast ska få sin laglott: Kan jag då i testamentet själv ange beräknat värde på vår lägenhet resp. på vår sommarstuga ?

M.v.h. Nisse

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dina arvingar har enligt Ärvdabalken rätt till sin laglott.
Laglotten beräknas på det faktiska värdet av dina tillgångar vid din bortgång.
Att du själv anger ett beräknat värde på din egendom har mindre betydelse när arvet ska skiftas.
Värdet på lägenheten och sommarstugan kan möjligtvis komma att ändras.
Det är det faktiska värdet på din egendom som bestämmer laglottens storlek.

Hoppas att du fått svar på din fråga

Vänligen,

David McKenzieRådgivare