Beräkning av efterarvs storlek

A (med en myndig dotter från ett tidigare äktenskap) och B (med en myndig son från ett tidigare förhållande) gifte sig med varandra 2005. B avlider 2013 och hennes son gör då - i samband med bouppteckningen - ett arvsavstående till förmån för A.

Vad gäller för arvet efter A, när han så småningom avlider?

Får dottern och sonen dela 50/50 på arvet eller gäller några andra regler

(har sonen till exempel först rätt till den "avstådda" laglotten och ev. arvslotten, innan arvet skiftas 50/50?)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Du har, helt rätt, förstått att B:s son får en efterarvsrätt i A:s kvarlåtenskap när A avlider. En 50/50 delning ska dock inte per automatik ske, utan istället ska en beräkning göras, vid arvsavståendet, av hur stor andel som den egendom som A får från B utgör av A:s totala egendom.

Exempel: Om, vid tidpunkten för B:s dödsfall, värdet av B:s kvarlåtenskapen skulle uppgå till 300 000 kr och värdet av A:s förmögenhet uppgå till 700 000 kr (1000 000 kr efter att hen har tagit del av arvet) innebär det följande.

I så fall uppgår sonens efterarvsrätt till 30 % ([300 000]/[1 000 000]). Sonen har alltså rätt till en kvotdel. Det innebär att om A avlider och hennes kvarlåtenskap uppgår till 1 000 000 kr har sonen rätt till precis 300 000 kr.

Om istället A efter B:s dödsfall ökar sin totala förmögenhet till t.ex. 2 000 000 kr, har sonen rätt till 600 000 av denna summa. Det innebär att sonen s.a.s. kan ”tjäna” på att göra ett arvsavstående. Dock bör noteras att det motsatta sker om A:s förmögenhet minskar efter B:s dödsfall.

Av det ovanstående framgår huvudregeln. Därtill tillkommer dock vissa undantag (under särskilda förutsättningar), vilket bl.a. innebär att om A, efter B:s dödsfall, ökar sin förmögenhet genom eget förvärvsarbete kan det leda till att sonen får ut ett lägre belopp vid A:s dödsfall.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare