Beräkning av efterarv

Hur beräknas efterarvet för särkullbarn som fått ut sin laglott. Utgår man från det ursprungliga dödsboets behållning eller från vad som finns i dödsboet efter den senast avlidna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Efterarvet för särkullsbarn beräknas som en kvotdel ur den förmögenhetsmassa som den sist avlidna maken efterlämnar. Kvotdelen beräknas genom att den lott som den efterlevande maken ärver efter den först avlidne maken med fri förfoganderätt delas med hela den förmögenhetsmassa som den efterlevande maken efterlämnar. Regeln återfinns i 3 kap. 2 § 3 st. ärvdabalken (1958:637).

Vänliga hälsningar,

Bartu BugdayliRådgivare